وبلاگ

جلوگیری از خشک شدن خمیر پیتزا در فر

در این مقاله درباره موضوعات زیر صحبت می کنیم

یکی از مهم ترین اصول در تهیه پیتزا حفظ نرمی و تردی نان یا پایه پیتزا است که بر طعم و حتی ظاهر پیتزا تاثیر می گذارد. یک سری اشتباهات رایج باعث می شود که خمیر پیتزا در فر خشک شود. خوشبختانه با کمی اطلاعات می توان این مشکل را به راحتی حل کرد. هیچ کس دوست ندارد پیتزا بخورد که شبیه مقوای سفت است!در ادامه به راهکاراهایی می پردازیم که باعث جلوگیری از خشک شدن پنیر پیتزا در فر می شود.

راه های خشک نشدن پنیر پیتزا کدامند 

6 روش کلی برای خشک نشدن پیتزا در فر وجود دارد که عبارتنداز:

  1. صاف کردن درست خمیر پیتزا
  2. مقدار مناسب آرد زدن به خمیر پیتزا
  3. ورز ندادن بیش از حد خمیر پیتزا
  4. کم آب نبودن خمیر پیتزا
  5. طولانی نشدن زمان پخت پیتزا
  6. استفاده از دست برای ورز دادن خمیر

چگونه خمیر پیتزا خشک نشود ولی ترد شود؟

بهترین خمیر پیتزای پخته شده زمانی است که قسمت بیرونی آن ترد است، اما داخل آن مرطوب، پف دار و نرم است. این ویژگی دقیقا همان چیزی است که باعث می شود پیتزای شما نرم و لذیذ باشد نه سفت و خشک.

برای رسیدن به این هدف باید مراقب باشید که خمیر پیتزا شما خشک نشود. درست مانند هر غذای دیگری، این اتفاق زمانی می افتد که پیتزا بیش از حد پخته شود. حرارت زیاد برای مدت طولانی باعث تبخیر رطوبت می شود.

خرید پنیر پیتزا

برای رفع این مشکل می توانید پیتزا را در زمان کوتاه تری و در محیط گرم تری بپزید. یعنی باید دمای اجاق گاز را به حداکثر برسانید و کاملاً گرم کنید. چون اگر پیتزا را در فر سرد قرار دهید معمولا 45 دقیقه طول می کشد تا دمای فر به حداکثر برسد.

دومین موردی که زمان پخت را بسیار کاهش می دهد استفاده از بشقاب پیتزا سنگی یا استیل است.

بهترین راه حل پیشنهادی استفاده از سینی پیتزا «سینوس استیل» است. این ماده به اندازه یک اجاق آجری گرمای شدید را از زیر پیتزا به ارمغان می آورد. با توجه به اینکه رسانایی فولاد نسبت به سنگ بیشتر است، گرمای بیشتری را منتقل می کند، همچنین خرد نمی شود و تمیز کردن آنها راحت تر است. اگر توانایی خرید این کالا را ندارید، دومین گزینه عالی یک بشقاب سنگ پیتزا است که از کوردیریت ساخته شده است.

فست فودی ها از چه روشی برای خشک نشدن پیتزا استفاده می کند؟ 

شاید برای شما سوال باشد که چرا پیتزای بازار بسیار خوش طعم و ترد است؟ چند روش مهم را در ادامه فاش میکنیم:

زمان پخت 

حرارت زیاد برای مدت طولانی باعث تبخیر رطوبت خمیر پیتزا و خشک شدن آن می شود. قسمت بیرونی خمیر پیتزای پخته شده باید ترد و قسمت داخلی آن مرطوب، پف دار و نرم باشد. اگر خمیر پیتزا بیش از حد گرم شود، خمیر سفت و خشک می شود، پس به زمان قرار دادن خمیر پیتزا در فر دقت کنید.

خمیر آب کافی نداره

یکی از عواملی که باعث سفت و خشک شدن خمیر پیتزا می شود، میزان آب خمیر است که به آن هیدراتاسیون نیز می گویند. اگر در تهیه خمیر از مقدار کمی آب استفاده شود، احتمال خشک شدن خمیر بیشتر است. هرچه خمیر مرطوب تر باشد بخار بیشتری تولید می کند، خمیر راحت تر می پزد و سوراخ های بزرگتری در آن ایجاد می شود.

خمیر پیتزا را زیاد ورز نمی دهند

ورز دادن زیاد خمیر پیتزا باعث می شود خمیر کمی متراکم تر و سفت تر شود زیرا ورز دادن گلوتن را که ساختار کشسانی رشته های خمیر است به شبکه یکنواخت تری تبدیل می کند و خمیر را سفت تر می کند.

مقدار آرد خمیر

برای رفع این مشکل می توانید پیتزا را در زمان کوتاه تری و در محیط گرم تری بپزید. یعنی باید دمای اجاق گاز را به حداکثر برسانید و کاملاً گرم کنید. زیرا اگر پیتزا را در فر سرد قرار دهید معمولا 45 دقیقه طول می کشد تا فر به حداکثر دمای خود برسد.

جلوگیری از خشک شدن پنیر پیتزا در فر

همه سرآشپزهای حرفه ای و فست فودهای ماهر ترفندهایی برای خمیر پیتزا خوب دارند، از جمله:

افزودن کمی آب به خمیر عامل موثری برای ترد شدن خمیر است. این کار ورز دادن و فرم دادن به خمیر را کمی دشوارتر می کند، اما نتیجه بهتری می دهد.

پس از آماده شدن خمیر پیتزا اجازه دهید خمیر به مدت 20 دقیقه استراحت کند و سپس به مدت 2-3 دقیقه روی سطح کار ورز دهید. خمیر نباید خیلی نرم و کشدار باشد و نه خیلی کشدار باشد.

فر پیتزا را کاملاً گرم کنید تا خمیر خشک نشود. زیرا اگر پیتزا را در فر سرد قرار دهید معمولا 45 دقیقه طول می کشد تا فر به حداکثر دمای خود برسد.

برای جلوگیری از خشک شدن خمیر پیتزا، یک کاسه آب در فر یا توستر قرار دهید.

درست کردن لازانیا در فر

برای جلوگیری از خشک شدن خمیر پیتزا، کمی روغن زیتون را با یک قاشق چایخوری سیر خرد شده مخلوط کرده و با قلم مو روی لبه های پیتزا بمالید.

به ضخامت خمیر دقت کنید، اگر خمیر خیلی نازک باشد در فر خشک می شود.

ظرف مورد نظر را چرب کنید و سپس خمیر پیتزای آماده شده را در آن قرار دهید سپس سس گوجه فرنگی را روی آن بریزید تا خمیر خشک نشود. اگر از سس زیاد استفاده کنید پیتزا خیس می شود.

سنگ پیتزا، ورقه پخت معکوس و سینی پیتزا نچسب سه سطحی هستند که کف خمیر را ترد می کند.

برای پخت پیتزا فر را از قبل گرم کنید و پیتزا را داخل فر روی پنجره وسط فر با دمای 170-180 درجه قرار دهید. وقتی متوجه پختن خمیر پیتزا شدید، نگذارید نان پیتزا خشک شود. شعله زیاد را روشن کنید تا پنیر پیتزا آب شود و کمی طلایی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید